INFO:

Co robić, jeśli to Ty
  • Oddychaj! Poniżej znajdziesz wideo, które Ci w tym pomoże;
  • Podejmij jakąkolwiek aktywność fizyczną, celem rozładowania napięcia w mięśniach;
  • Jeśli jesteś sam, zadzwoń do bliskiej osoby i opowiedz o tym co się dzieje;
  • Poproś bliską osobę, aby towarzyszyła Ci do momentu ustania ataku paniki;
  • Spróbuj uspokoić się przy użyciu wizualizacji (przykładowe wideo poniżej);
  • Jeśli czujesz, że to konieczne, udaj się na najbliższą izbę przyjęć i poproś o podanie leku uspokajającego;
Co robić, jeśli to ktoś bliski
  • Zostań z tą osobą, nie zostawiaj jej samej;
  • Dowiedz się czy są jakieś leki, które ta osoba przyjmuje w przypadku ataku paniki. Jeśli tak, znajdź je i jej podaj;
  • Nie denerwuj się, zadawaj proste pytania o to, czego ta osoba potrzebuje;
  • Bądź przewidywalny, nie podejmuj działań czy rozmów mogących powodować dodatkowy stres;
  • Zachęć do spokojnego oddychania, oddychajcie razem metodą 4-7-8 (wideo poniżej);
  • Jeśli nie znasz tej osoby za dobrze, zaproponuj zatelefonowanie do kogoś jej bliskiego – rodzica, partnera, przyjaciółki;

INFO:

30 uciśnięć x 2 oddechy

INFO:

Co robić jeśli to Ty

22 484 88 01 – antydepresyjny telefon zaufania (bezpłatny, 24/7)
116 123 – telefon zaufania dla dorosłych (bezpłatny, 14:00-22:00)
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (bezpłatny, 24/7)

Co robić, jeśli to ktoś bliski
  • Jeśli osoba przejawia zachowania autoagresywne – niezwłocznie zadzwoń po pogotowie (112 lub 999). Do czasu przyjazdu ratowników, nie pozostawiaj jej samej oraz usuń wszystko co może ułatwić realizację zamiaru.
  • Jeśli osoba mówi o zamiarze czy planach, by pozbawić się życia – zawieź ją do psychiatry prowadzącego lub na izbę przyjęć najbliższego szpitala, który ma oddział psychiatryczny.
  • Jeśli osoba mówi, że ma myśli samobójcze – porozmawiaj, wysłuchaj, udziel wsparcia. Zaproponuj wizytę u psychiatry i psychologa, zaprowadź, towarzysz i dbaj o komfort tej osoby. Zawiadom najbliższe osoby, rodzinę, nie zostawiaj tej osoby bez opieki.

Zasugeruj stworzenie Planu Bezpieczeństwa (przykład poniżej!). Ważne, aby zawsze mieć go przy sobie jako pomoc w chwilach kryzysowych. Dzięki temu, w kryzysie i mętliku w głowie, wiadomo, co robić dalej.

  1. Zauważanie, co się dzieje:
    Jak moje myśli, nastroje i zachowania zmieniają się, gdy zaczynam się bardzo źle czuć?

    – Jakie są moje znaki ostrzegawcze, które mówią mi, że powinienem podjąć działania, aby sobie pomóc?
  2. Moje powody do życia:
    Kiedy źle się czuję, jakie przypominam sobie rzeczy, dla których warto żyć?
  3. Sfera bezpieczeństwa:
    Jak mogę stworzyć, że moje otoczenie będzie dla mnie bezpieczniejsze lub jak mogę wyprowadzić siebie z zagrażającej sytuacji?
  4. Co mogę zrobić?
    Jak mogę odwrócić swoją uwagę od destrukcyjnych myśli?

    – Jakie rzeczy będę mógł zrobić, kiedy będę się czuć naprawdę źle, aby poprawić swój stan?

5. Z kim mogę się skontaktować?
– Do kogo będę mógł się zwrócić, aby pomógł mi lepiej się poczuć?

– Gdzie mogę się udać?

Stwórz listę ludzi, którzy Cię wspierają, z którymi zawsze możesz porozmawiać. Poinformuj ich o swoich problemach i poproś, aby zawsze odbierali od Ciebie telefon. Na tej liście może znaleźć się też miejsce publiczne, do którego lubisz chodzić w złych momentach, ponieważ poprawia Ci samopoczucie np. kawiarnia, biblioteka czy park.

Co robić, jeśli to Ty
  • Jeśli zaobserwujesz u siebie symptomy epizodu manii, zgłoś się jak najszybciej do swojego lekarza prowadzącego
  • Jeśli masz tylko przebłysk świadomości podczas epizodu manii, jak najszybciej daj znać komuś bliskiemu, kto wie jak reagować w tej sytuacji lub zgłoś się na izbę przyjęć szpitala psychiatrycznego
Co robić, jeśli to ktoś bliski
  • Zmotywuj osobę do jak najszybszego skontaktowania się z lekarzem prowadzącym
  • Jeśli osoba swoim chorobowym zachowaniem zagraża bezpośrednio sobie lub innym osobom, to może być poddana hospitalizacji psychiatrycznej bez swojej zgody
    (tel: 112 / 999)
  • Nie mów osobie przykrych rzeczy, ani jej nie oskarżaj
  • Staraj się być spokojnym, unikać podnoszenia głosu, zagrażających gestów
  • Nie wyłączaj osoby chorej z życia rodzinnego

INFO:

Co robić, jeśli to Ty
  • Powiedz bliskiej osobie o tym, co się dzieje, poproś o pomoc
  • Jak najszybciej skontaktuj się ze swoim psychiatrą prowadzącym
  • Jeśli nie jesteś w leczeniu psychiatrycznym, a twój stan jest ciężki, udaj się na izbę przyjęć szpitala z oddziałem psychiatrycznym

Zgłoś się do Ośrodka Interwencji Kryzysowej – znajdź najbliższy sobie OIK TUTAJ.

Co robić, jeśli to ktoś bliski
  • Jeśli osoba przejawia zachowania autoagresywne – niezwłocznie zadzwoń po pogotowie (112 lub 999). Do czasu przyjazdu ratowników, nie pozostawiaj jej samej oraz usuń wszystko co może ułatwić realizację zamiaru.
  • Nie bagatelizuj problemu! Twoja obecność i pomoc są kluczowe.
  • Zachęć/zawieź/zaprowadź na wizytę u psychiatry.
  • Przypominaj choremu, że depresję można skutecznie wyleczyć.
  • Przypominaj osobie chorej jak wiele dla ciebie znaczy.
  • Nie zmuszaj chorego do “otrząśnięcia się” lub “wzięcia się w garść”.
  • Nakłaniaj do prostych codziennych aktywności – spacerów, prostych prac domowych, ale nic na siłę.
  • Zauważaj najdrobniejsze oznaki poprawy, motywuj.

INFO:

Co robić, jeśli to Ty

W epizodzie psychotycznym możesz mieć przebłysk świadomości, wtedy najlepszym dla Ciebie będzie podjęcie szybkiej decyzji o jednym z dwóch poniższych wyjść, ponieważ tylko profesjonaliści będą w stanie Ci skutecznie pomóc:

  • Zadzwoń po pogotowie (112 lub 999)
  • Zgłoś się do najbliższego szpitala z oddziałem psychiatrycznym
Co robić, jeśli to ktoś bliski
  • Jeśli osoba przejawia zachowania autoagresywne lub jest agresywna dla otoczenia – niezwłocznie zadzwoń po pogotowie (112 lub 999). Do czasu przyjazdu ratowników, nie pozostawiaj jej samej oraz usuń wszystko co może ułatwić realizację zamiaru.
    (Jeśli osoba swoim zachowaniem zagraża bezpośrednio własnemu życiu lub zdrowiu albo życiu i zdrowiu innych osób, może być poddana hospitalizacji psychiatrycznej bez swojej zgody)
  • Jeśli osoba wykazuje chęć współpracy, zgłoś się z nią do najbliższego szpitala z oddziałem psychiatrycznym.
  • Staraj się zachować spokój. Unikaj podnoszenia głosu, zagrażających gestów.
  • Nie wdawaj się w kłótnie na temat urojeń czy halucynacji, gdyż może to wzbudzić agresję.
  • Nie mów osobie przykrych rzeczy, ani jej nie oskarżaj z powodu choroby.

INFO:

Co robić, jeśli to Ty

Jeśli masz już pewność, że Twoje objawy somatyczne nie są wynikiem żadnej choroby ciała, postaraj się zniwelować stres, który jest ich realną przyczyną.

  • Oddychaj! Poniżej znajdziesz wideo, które Ci w tym pomoże
  • Podejmij jakąkolwiek aktywność fizyczną, celem rozładowania napięcia w mięśniach
  • Spróbuj uspokoić się przy użyciu wizualizacji (przykładowe wideo poniżej)
  • Jeśli czujesz, że to konieczne, udaj się na najbliższą izbę przyjęć i poproś o podanie leku uspokajającego
Co robić, jeśli to ktoś bliski

(Tylko jeśli masz pewność, poprzez wielokrotne badania, że objawy somatyczne bliskiej Ci osoby nie są wynikiem żadnej dysfunkcji fizycznej) 

  • Zostań z tą osobą, nie zostawiaj jej samej.
  • Spróbuj wytłumaczyć, że nic jej nie zagraża, badania przeprowadzane wielokrotnie nie wykazywały żadnych nieprawidłowości, a te objawy są wynikiem stresu.
  • Nie denerwuj się, zadawaj proste pytania o to, czego ta osoba potrzebuje.
  • Zachęć do spokojnego oddychania, oddychajcie razem metodą 4-7-8 (wideo poniżej).

W sytuacji, kiedy ktoś jest w trudnym stanie emocjonalnym i jest fizycznie agresywny wobec otoczenia dzwonimy po pogotowie i policję! Próbę samodzielnego załatwienia sprawy możemy przypłacić zdrowiem lub życiem.

Telefony:

112 – telefon alarmowy
999 – pogotowie
997 – policja