Jak rozmawiać

Jak zacząć rozmowę?

  • Hej, jak się czujesz? Dawno nie rozmawialiśmy.
  • Mam wrażenie, że ostatnio jesteś smutniejsza/ przygaszona/ ….. Czy coś się dzieje?
  • Wiesz, że możesz mi wszystko powiedzieć? Nie będę Cię oceniać.
  • Czy chcesz coś z siebie zrzucić? / Czy jest coś, o czym chcesz pogadać?
  • Jeśli będziesz chciał_a pogadać, możesz do mnie napisać lub zadzwonić. 
  • Jeśli będziesz gotowa o tym pogadać to możesz do mnie napisać lub zadzwonić.
  • Wiem, że życie potrafi czasem nieźle przytłoczyć / dojechać. Jeśli będziesz chciał_a pogadać to daj znać.
  • Przecież jesteś moim przyjacielem / moją przyjaciółką, jestem po to żeby Cię wspierać.
  • Wszystko OK? Nie było Cię ostatnio na lekcjach.
  • Hej, wydawało mi się, że byłeś_aś dzisiaj smutna/ wkurzona/ przytłoczona. Chcesz się podzielić o co chodziło?
  • Nie chcę naciskać na rozmowę, ale martwię się o Ciebie. 
  • Hej, dawno nie gadaliśmy, jak sobie radzisz?
  • Może to zabrzmi dziwnie, ale naprawdę chciał_abym wiedzieć, co u Ciebie słychać.
  • Coś Cię martwi? Jakby co to możesz ze mną o tym pogadać.
  • Wiem, że nie masz teraz najłatwiej. Jakby co możesz do mnie zawsze napisać.
  • Nieważne przez co przechodzisz, zawsze będę Cię wspierać!
  • Zauważyłam, że ostatnio jesteś jakiś smutny. Co się dzieje?
  • Wydaje mi się, że coś się dzieje. Chcesz o tym porozmawiać?

Jak odpowiadać?

  • Ta sytuacja brzmi na naprawdę trudną.
  • Jak się czułeś_aś, kiedy to się zdarzyło?
  • Czy to przez co przechodzisz jakoś wpłynęło na Twoje funkcjonowanie, np. problemy ze snem lub skupianie się na pracy?
  • Ostatnio często masz chyba takie dni? Myślisz, że z czego to wynika?
  • Jak sobie z tym radzisz?
  • Jakoś niepokoi/martwi mnie to, co mówisz/jak to przedstawiasz.
  • Wyobrażam sobie, że musi być ci z tym naprawdę ciężko. 
  • Chcesz mi o tym opowiedzieć?
  • Co ja mogę zrobić, żeby Ci jakoś w tym pomóc?

MYŚLI SAMOBÓJCZE

Pamiętajmy, że rozmowa o myślach lub zamiarach samobójczych nie zwiększy prawdopodobieństwa samobójstwa, lecz właśnie zmniejszy.

  • Czy kiedykolwiek było Ci tak ciężko, że myślałeś_aś o zakończeniu życia?
  • Naprawdę mi na tobie zależy i chcę abyś wiedział_a, że możesz mi wszystko powiedzieć.
  • Jak często pojawiają ci się takie myśli?
  • Kiedy czujesz się naprawdę źle, co robisz?
  • Co w tych myślach najbardziej Cię niepokoi?
  • Jak możesz poczuć się bezpieczniej?
  • Do tej pory to były ogólne myśli o zrobieniu sobie krzywdy, czy zastanawiałeś się też nad sposobami albo miałeś plan takiego działania?

Rozmowa ze specjalistą:

  • Słyszę, jak ciężko ci jest i myślę, że warto by było, żebyś porozmawiał_a o tym ze specjalistą.
  • Nie ma złego powodu, aby skonsultować stan swojego zdrowia psychicznego. Terapia może być pomocna w wielu trudnościach, problemach.
  • Jeśli chcesz, mogę pomóc Ci znaleźć kontakt do psychologa lub psychiatry. Zrobimy to razem?
  • Mogę pojechać z Tobą na wizytę lub towarzyszyć Ci w trakcie, jeśli poczujesz się bezpieczniej.
  • Szanuję Twoją prywatność, rozumiem, że to trudny temat i dużo Cię kosztowało, aby z kimś się tym podzielić.
  • Specjaliści zdrowia psychicznego dbają o bezpieczeństwo i prywatność pacjentów, nie musisz się obawiać rozmawiania o swoich trudnościach z psychologiem czy psychiatrą.
  • To jest okej, jeśli jeszcze nie czujesz się gotowy_a na wizytę u specjalisty. Na pewno potrzebujesz czasu, aby to przemyśleć.
  • Jeśli zmienisz zdanie, daj mi znać. Mogę Ci pomóc skontaktować się z psychologiem lub psychiatrą.